De hier getoonde Kawasaki Z1000 is getuned door Paul Ritzen tot een Z1400.

 

Bouwjaar : 1977
Eigenaar : Xavier Rincker
Taxatiewaarde : € 15.000,-
Tuning: Paul Ritzen van Ritzen Motors in Weert

Vermogen : geschat 220 pk / 9000 tpm (krukas), standaard: 83pk /8000tpm
Koppel : ? Nm/ ? tpm standaard 80Nm/6500tpm
Topsnelheid : 280 km/u bij 10.500 tpm standaard 205 km/u bij 7.800 tpm

MOTORISCH GEDEELTE
1. Falicon billet race krukas met 16 pins hart, Top Fuel drijfstangen en verstevigingsplaat
2. Wiseco zuigers 82 mm , 1394 cc, compressie 11:1
3. Wiseco big block (cilinderblok + cilinderbussen) + Cometic koperen voetpakking
4. APE versterkte cilindertapeinden, carterbouten en kopmoeren
5. carter, cilinderblok en cilinderkop gestraald

6. geflowde cilinderkop van een Z1100 (Roelofs Racing Service), inlaatkanaal 33mm en uitlaatkanaal 26mm + aparte aluminium spruitstukken voor de benzine-lachgas injectie
7. 2 bougies (10mm) per cilinder
8. Kent 460 inlaatnokkenas, kleplift 0.460 inch = 11,7 mm.
9. Webcam 395 uitlaatnokkenas, kleplift 0,395 inch = 10,0 mm.
10. RVS kleppen: inlaat 40 mm, fabrikaat Roelofs Racing Service uitlaat 34 mm, fabrikaat Roelofs Racing Service
11. APE titanium klepschotels, APE speciale buckets (nokvolgers) met onderliggende klepstel-plaatjes en extra sterke klepveren
12. Falicon verstelbare nokkenastandwielen en conversietoren voor nokkenasketting-geleidingstandwiel
13. MRE lockup koppeling met opvulring
14. APE gelagerde koppelingsdrukschotel
15. Barnett versterkte koppelingsplaten
16. Mikuni RS38 Flatslide 38mm carburateurs met acceleratiepomp, sproeiers:138
17. K&N luchtfilters
18. Vance & Hines Pro Comp open uitlaat
19. Schnitz Pro-Series II programmeerbare elektronische ontsteking en lachgas-controller
 
 

20. 2 Dyna DC 9-2 dubbele bobines 0,7 Ohm (2 x 4voudige output voor 8 bougies)
21. Dyna DCT2-1 krukas trigger
22. Dyna DBTR-2P krukasrotor en ontstekingsvervroeger
23. Dyna DW-800 siliconen bougiekabels
24. NOS lachgasinstallatie
25. MRE airshifter
26. extra carterontluchting op koppelingsdeksel (i.v.m. hoge carterdruk)
27. Kosman chain-extensioner: uitgebouwd (5/8 inch=15,9 mm) voortandwiel met extra externe lagering (i.v.m. breed achterwiel en ontlasting van de uitgaande as van de versnellingsbak)
28. alle deksels verchroomd

RIJWIEL GEDEELTE
1. frame, accubak + bijna alle andere zwarte delen 'poedercoated'
2. frame verstevigd (dwarse verbindingsbuis achter de carburateurs)
3. JMC verlengde, gepolijste achtervork (max. wielbasis 164cm)
4. voorvork van een Kawasaki ZZR1100 i43mm
5. 17in. voorwiel van een Kawasaki ZZR1100, 3,5in. breed voorband: Dunlop Sportmax 120/70 VR 17 V260
6. 17in. achterwiel van een Kawasaki ZZR1100, 5,5in. breed achterband: Dunlop Sportmax II 180/55 ZR 17
7. remmen voor en achter van een Kawasaki ZZR1100
8. Koni schokbrekers
9. voorspatbord: polyester met aluminium steunen
10. gewijzigd Z1000A achterspatbord
11. eigenbouw RVS kettingscherm en RVS beugels
11. Pingel 3-voudige benzinekraan
12. dragbar-stuur en sportzadel
13. veel onderdelen verchroomd of herverchroomd
14. bijna alle bouten, ringen en moeren RVS, behalve de verchroomde bouten en de bouten in het blok
15. RVS remleidingen + banjo's
16. veel rubbers en andere kleine onderdelen vernieuwd
17. spuitwerk door Frans de Weerdt in Utrecht (1997)
18. voorzien van Datatag
 

RESULTATEN BIJ SPRINT EN DRAGRACE
klasse Ultimate Street Bike (USB)
t/m 1999 index 1/4 mijl: 10,900; 1/8 mijl: 6,900 s.
vanaf 2002 ,, ,, 9,900; ,, ,, 6,300 s.
persoonlijke records: 1/4 mijl : 9,928 s. - 230,8 km/u
1/8 mijl : 6,562 s. - 191.5 km/u
150 meter : 5,831 s. - 148,8 km/u
100 meter : 4,610 s. - 135,3 km/u
60 voet : 1,720 s.
Nederlands kampioenschap USB
1993: 9de plaats
1994: 7de plaats
1995: 3de plaats
1996: 2de plaats
1997: 3de plaats
1998: 5de plaats
1999: 22ste plaats (1 wedstrijd)
2002: 1ste plaats (Nederlands Kampioen!!)

 

 
 

Ritzen motors Weert